Wykresy
Podstawy
Przykłady opisane w tej lekcji dostępne są w
arkuszu Excela: Wykresy
Podstawy.xlsx tylko ich samodzielne przerobienie daje gwarancję
zapamiętania tej lekcji
Przykłady dla wszystkich lekcji szkolenia
Excel 2007: ExcelSzkolenie.pl
Cwiczenia Excel 2007.zip
Przykład 1.
(Arkusz: ‘Wykresy 1’)
Podstawy
przygotowywania wykresów zostaną zaprezentowane na przykładzie tabeli
przedstawiającej sprzedaż w okresie 12 miesięcy.
Pierwszym krokiem
powinno być zaznaczenie tabeli z danymi wraz z nagłówkami wierszy i kolumn.
Następnie wybieramy z
karty ‘Wstawianie’ wykres ‘Kolumnowy’ i pierwszy jego podtyp: ‘Kolumnowy
grupowy’.
Wykres, który
zostanie dodany do arkusza możemy przeciągnąć w wybrane miejsce, klikając go
lewym klawiszem myszy i trzymając ten klawisz wciśnięty podczas przeciągania.
Możemy też zmienić
wielkość wykresu ciągnąc za dowolny róg lub środek dowolnego z boków (rogi i
środki boków oznaczone są kropkami).
Standardowo Excel
dodaje linie siatki (poziome czarne linie na rysunku powyżej), możemy je usunąć
klikając na nie (rysunek poniżej) i wciskająć przycisk na klawiaturze ‘Delete’.
W naszym przypadku
legenda (niebieski kwadracik i napis sprzedaż) jest zupełnie zbędna bo na
wykresie jest tylko jedna kategoria danych opisana w tytule. Aby ją skasować
klikamy na niej raz lewym przyciskiem, spowoduje to jej zaznaczenie i wciskamy
klawisz ‘delete’.
Obszar kreślenia
wykresu (obszar z niebieskimi słupkami) automatycznie rozszerzy się zapełniając
zwolnione przez legendę miejsce.
Kolejnym krokiem
będzie sformatowanie osi. Po wybraniu osi (pojedynczym lewym kliknięciem myszy)
możemy zmieniać czcionkę etykiet, jej wielkość i format korzystając z ikon znajdujących
się na karcie ‘Narzędzia główne’.
To samo tyczy się
pozostałych elementów wykresu – legendy tytułu, etykiet etc.
Klikając na osi
prawym klawiszem myszy i wybierając ‘Formatuj osie...’ uzyskamy dostęp do
większej ilości opcji.
W oknie ‘Formatowanie
osi’, które się wyświetli, na karcie ‘Opcje osi’ możemy zmienić np. Minimum –
wartość od której zaczyna się oś Y wykresu, poniżej pokazane jest że aby to
zrobić należy najpierw kliknąć opcję ‘Stała’ a później wpisać np. 200.
Możemy też zmienić
jednostkę główną np. ze 100 na 200 jeśli uważamy że etykiet na osi jest zbyt
dużo.
Po sprawdzeniu jak
działają te opcje proponuję powrócić do ustawień automatycznych poprzez
kliknięcie opcji ‘Automatycznie’.
Na pozostałych
kartach okna ‘Formatowanie osi’ znajdziemy wiele opcji formatowania tekstu,
część z nich zostanie omówiona w kolejnych przykładach, funkcji pozostałych
łatwo się domyślić z ich opisu.
Więcej o tym jakie
wartości ‘Opcji Osi’ są najbardziej odpowiednie w lekcji ‘Profesjonalne Raporty
dla Zaawansowanych’.
Zmienimy format osi
poziomej, czyli osi X.
Na karcie
‘Wyrównanie’ okna ‘Formatowanie osi’ możemy ustalić ułożenie tekstu, ustalimy
je na poziome i klikniemy przycisk ‘OK’.
Ustawmy także parametr
‘Kąt niestandardowy:’ na zero. Najprościej będzie kliknąć raz znajdującą się
przy nim strzałkę w górę i raz strzałkę w dół.
W wyniku tej operacji
nazwy miesięcy ustawione są poziomo ale Excel ukrył co drugą z nich.
Załóżmy, że takie
rozwiązanie nam nie odpowiada, aby je zmienić musimy ponownie wejść do okna
‘Formatuj oś’, tym razem na kartę ‘Opcje osi’.
Ustalamy jednostkę
interwału na 1. Jednostka interwału to mówiąc prościej „co która wartość ma być
pokazywana”.
W efekcie powyżej opisanego
działania pokazały się wszystkie miesiące i są one w poziomie. Niestety jednak
nazwy są za długie i nachodzą na siebie.
Zmniejszenie czcionki
nie załatwia tego problemu, bo nazwy będą zbyt małe i nieczytelne.
Rozwiązaniem będzie
użycie skróconych nazw miesięcy, odpowiednia lista znajduje się pod tabelą z
danymi.
Załóżmy, że tabela
powinna pozostać nie zmieniona.
Dane mogą być
pobierane przez wykres z innego miejsca niż ich opisy. Klikamy raz na dowolnym
słupku, co spowoduje zaznaczenie wszystkich słupków (małe kółeczka na ich
rogach) oraz pokazanie skąd wykres pobiera dane, opisy oraz tytuł (kolorowe
obwódki na tabeli z danymi.
Możemy taką obwódkę
przeciągnąć w inne miejsce, łapiąc za jej bok (przykładowe miejsce zaznaczone
czerwonym kółkiem).
Przeciągamy opisy
danych poniżej na skrócone nazwy miesięcy, po przeciągnięciu gdy tylko zwolnimy
lewy klawisz myszy, opisy na wykresie zostaną zmienione.
Jak widać więc dane i
ich opisy mogą być pobierane przez wykres z innych miejsc arkusza.
Jeśli nie chcemy aby
skrócone nazwy miesięcy w komórkach B18:B29 były widoczne najprościej będzie
zmienić kolor ich czcionki na biały.
Excel nie pokazuje
wykresów lub ich elementów, jeśli dane lub opisy używane przez te wykresy
znajdują się w ukrytych wierszach lub kolumnach, nie możemy więc skorzystać z
polecenia ‘Ukryj’ dla tych wierszy.
Po uzyskaniu w
opisach skróconych nazw miesięcy, kolejnymi krokami będą:
- poprawienie tytułu
wykresu
- dodanie etykiet
danych z wartościami
- dodanie linii
trendu.
Zmiana tytułu polega
na 2 pojedynczych kliknięciach na nim i wpisaniu właściwego tytułu.
Aby dodać etykiety
danych klikamy prawym przyciskiem na dowolnym słupku i wybieramy opcję ‘Dodaj
etykiety danych’
Po kliknięciu lewym
przyciskiem myszy na dowolną z etykiet możemy sformatować wszystkie etykiety
używając poleceń dostępnych na karcie ‘Narzędzia główne’.
Dwa pojedyncze
kliknięcia w wybraną z etykiet pozwolą nam sformatować wyłącznie tą jedną
wybraną etykietę.
Używa się tego aby
zwrócić uwagę osoby, która będzie oglądała nasz wykres na wybrany przez nas słupek.
Proponuję powiększyć
czcionkę i dodać efekt pogrubienia.
Dokładnie w ten sam
sposób możemy zmienić kolor wszystkich słupków (jedno kliknięcie i wybór nowego
koloru) lub tylko jednego wybranego słupka (dwa pojedyncze kliknięcia i wybór
nowego koloru).
Proponuję zmienić
kolor słupka z danymi za październik na niebieski jaśniejszy.
Wybierając kolory
należy unikać nasyconych barw i kontrastowych połączeń. Więcej na ten temat w
lekcji ‘Profesjonalne Raporty dla Zaawansowanych’.
Aby dodać linię
trendu ponownie klikamy na kolumnie prawym przyciskiem i wybieramy opcję ‘Dodaj
linię trendu...’
.
Wyświetlone zostanie
okno ‘Formatowanie linii trendu’ na karcie ‘Opcje linii trendu’ wybieramy typ
trendu. Dla wielu rodzajów danych, szczególnie tych porównywalnych (np.
sprzedaż w kolejnych latach) najlepszy będzie trend liniowy. W naszym
przykładzie bardziej zależy nam na ustaleniu profilu sprzedaży (sezonowości)
więc użyjemy trendu Wielomianowego 6 stopnia.
Przed kliknięciem
przycisku ‘Zamknij’ zmienimy jeszcze szerokość i typ linii trendu. Opcje te
znajdziemy na karcie ‘Styl linii’.
W wyniku wyżej opisanych
zmian uzyskamy wykres, który powinien wyglądać tak jak poniżej.
Na tym możemy
poprzestać, bądź też (w zależności od poczucia estetyki), zmienić wypełnienie
słupków na wykresie.
Aby to zrobić klikamy
słupki prawym klawiszem i wybieramy opcję ‘Formatuj serie danych...”
W oknie ‘Formatowanie
serii danych’ wybieramy kartę ‘Wypełnienie’, po czym wybieramy ‘Wypełnienie
gradientowe’.
Proponuje dokonać
zmian na karcie ‘Gradient’ tak jak jest to pokazana na poniższym rysunku. Opcji
wypełnienia jest bardzo wiele, włącznie nawet z wypełnianiem słupków zdjęciami,
zanim jednak zaczniemy je radośnie odkrywać, sugeruje zastanowić się, czy ich
wykorzystanie da wrażenie profesjonalizmu i czy aby na pewno forma nie
przerosła treści, którą chcemy przekazać na wykresie.
W efekcie
przeprowadzonych zmian, nasz wykres będzie wyglądał tak jak poniżej.
Powyższy wykres jest
już skończony.
Załóżmy jednak, że
poproszono nas o przygotowanie wykresu w tym samym formacie dla sprzedaży w
sztukach. Dane i opisy, dla których mamy przygotować nowy wykres znajdują się w
komórkach: ‘B40:C52’.
Moglibyśmy powtórzyć
wszystkie opisane wyżej operację, ale (ponieważ człowiek jest z natury istotą
leniwą) skorzystamy z szybszego rozwiązania.
Zaznaczamy
przygotowany wcześniej wykres i kopiujemy go (Ctrl+C).
Wybieramy komórkę
przy tabeli ze sprzedażą w sztukach (np. D27) i wklejamy tam wykres (Ctrl+V).
Klikamy na jeden ze
słupków nowego wykresu wybierając całą serie danych.
Powyżej w tabeli ze
sprzedażą pokazane zostanie z jakich danych korzysta wykres. Klikamy lewym klawiszem
myszy na bok niebieskiego prostokąta i przeciągamy go w dół na tabele z danymi
ze sprzedażą w sztukach.
Po upuszczeniu
prostokąta we właściwym miejscu wykres automatycznie zacznie pokazywać nowe
dane.
Jest to bardzo
przydatne, kiedy musimy utworzyć wiele tak samo sformatowanych wykresów,
przygotowujemy jeden wykres, kopiujemy go wiele razy, po czym dla każdego z
nich przeciągamy obszar pobierania danych w nowe miejsce.
Pozostało już tylko
zmienić tytuł, skala pionowej osi zostanie dopasowana automatycznie o ile nie
zmieniliśmy skali ręcznie w oryginalnym wykresie.
Wykresy można także
przenosić na inne arkusze lub do innych plików. Inaczej mówiąc jeżeli mamy
wykres w odpowiadającym nam formacie, przygotowywanie takiego samego jest stratą
czasu, lepiej skopiować istniejący i zmienić źródło danych.
W przypadku
kopiowania wykresów z innych arkuszy lub plików zmiany źródła danych dokonujemy
poprzez kliknięcie na wykresie prawym klawiszem i wybranie polecenia ‘Zaznacz
dane...’
Klikamy przycisk
‘Edytuj’ (serie danych) w oknie ‘Wybieranie źródła danych’.
Zmian dokonujemy w
polach: ‘Nazwa serii:’ i ‘Wartości serii:’. Klikamy OK., dzięki czemu wrócimy
do okna ‘Wybieranie źródła danych’.
Klikamy teraz drugi przycisk ‘Edytuj’, tym razem w okienku ‘Etykiety osi
poziomej’.
W oknie ‘Etykiety osi’ zmieniamy zakres etykiet osi, czyli to skąd mają
być pobierane opisy osi X.
Jeżeli wykres, który
tworzymy ma więcej lub mniej wartości lub serii danych, możemy dokonać zmiany
wielkości obszaru z którego ciągną się dane klikając na serie danych i po
pokazaniu się obszarów z których pobierane są dane do wykresu wystarczy zmienić
wielkość tego obszaru przeciągając jego róg w odpowiednie miejsce.
Poniżej efekt ograniczenia zakresu danych do 6 miesięcy.
Przykład 2.
(Arkusz: ‘Wykresy 2’)
Aby w najlepszy
możliwy sposób pokazać dane przedstawione w poniższej tabeli na 1 wykresie
należy użyć wykresu o 2 osiach.
Zaczniemy od wybrania
tabeli wraz z nagłówkami. Częstym błędem jest zaznaczanie także sumy danych,
wykres zawierający sumę będzie nieczytelny ponieważ pozostałe słupki będą zbyt
małe aby można było właściwie ocenić różnice pomiędzy nimi.
Z karty ‘Wstawianie’
wybieramy wykres ‘Kolumnowy’ i jego pierwszy podtyp.
Wykres automatycznie
przygotowany przez Exela będzie daleki od tego, co chcemy osiągnąć.
Marża w procentach
została pokazana na tej samej osi, co sprzedaż i słupki ją przedstawiające
pokrywają się z osią X.
Po najechaniu na
słupek marży wskaźnikiem myszy, co wymaga precyzji a czasami także
cierpliwości, wyświetlony zostanie komunikat przedstawiony na poniższym
rysunku. To gdzie znajduje się przykładowy słupek marży zostało poniżej
zaznaczone czerwonym prostokątem.
Klikamy dowolny
słupek marży prawym klawiszem myszy i wybieramy polecenie ‘Formatuj serię
danych…’.
W oknie ‘Formatowanie
serii danych’, na karcie ‘Opcje serii’, zmieniamy ‘Oś główną’ na ‘Oś
pomocniczą’ i klikamy przycisk ‘Zamknij’.
Efekt tej zmiany nie
jest imponujący, pojawiła się druga oś Y z prawej strony wykresu, ale słupki
Marży zakrywają słupki Sprzedaży.
Klikamy dowolny ze
słupków marży prawym przyciskiem myszy i wybieramy polecenie ‘Zmień typ wykresu
seryjnego…’.
Zmieniamy typ na
‘Liniowy’ i pierwszy z jego podtypów ‘Liniowy’, klikamy OK.
Wreszcie wykres który
uzyskaliśmy jest bliski temu jak ma on wyglądać.
Skasujmy teraz główne
linie siatki.
Wykres będzie
wyglądał jeszcze lepiej jeśli słupki i linia nie będą na siebie nachodzić,
uzyskamy to zmieniając maksimum skali dla Sprzedaży z 1200 na 1600.
Po tych zmianach wykres
będzie wyglądał tak jak na poniższym rysunku.
Pracując z wykresami
należy pamiętać, że dwa główne obszary to ‘Obszar kreślenia’, który można
określić jako wykres właściwy i ‘Obszar wykresu’ który znajduje się „dookoła”
obszaru kreślenia.
Klikając na każdy z
tych obszarów prawym klawiszem myszy, uzyskujemy dostęp do innych poleceń.
Obszar kreślenie
rozciągamy w prawo i nieco zwężamy, aby pod nim zmieściła się legenda.
Najszybciej będzie to zrobić łapiąc za jego dolny prawy róg i przeciągając
zgodnie ze strzałką na poniższym rysunku. Następnie przenosimy legendę pod
wykres i rozciągamy ją, opisy danych same ustawią się jeden obok drugiego gdy
tylko obszar legendy będzie płaski i wystarczająco szeroki.
Po tych zmianach
wykres powinien wyglądać tak jak poniżej, oczywiście to jak rozmieścimy
poszczególne elementy wykresu zależy od indywidualnego poczucia estetyki.
Pozostało już tylko
dodanie tytułu wykresu. Po zaznaczeniu wykresu, na karcie ‘Układ’ klikamy na
‘Tytuł wykresu’ i wybieramy ‘Wyśrodkowany tytuł nakładany’.
Po tym jak napis
‘Tytuł wykresu’ pojawi się na wykresie, klikamy nań i wprowadzamy ‘Sprzedaż i
Marża 2011’.
Po kliknięciu prawym
przyciskiem na tytule możemy zmienić wielkość czcionki, proponuję wybrać 14.
Wykres możemy uznać
za skończony.
Przykład 3.
(Arkusz: ‘Wykresy 3’)
W tym przykładzie
chcemy pokazać na jednym wykresie dane Sprzedaży i Zamówień dla pewnego
producenta.
Obie zmienne
przyjmują wartości w milionach jednak w przypadku sprzedaży są to setki
milionów a ilość zamówień to milion i kilkaset tysięcy.
Dlatego też nie jest
możliwe pokazanie obu danych na zwykłym wykresie liniowym, gdybyśmy spróbowali
to zrobić, linia dla zamówień byłaby płaska i w okolicy zera, co nie dałoby nam
możliwości przeanalizowania jej zmienności.
Dodatkowo
chcielibyśmy na skali osi X mieć zarówno podział na miesiące jak i kwartały.
Skorzystamy z
wykresu: Liniowego o dwóch osiach.
Zaznaczamy cały
obszar danych wraz z nagłówkami wierszy i kolumn i z karty ‘Wstawianie’
wybieramy wykres liniowy i pierwszy jego podtyp.
Wykres, który został
wstawiony, automatycznie załatwił jeden z naszych problemów, oś X ma podwójne
opisy, brakujące miesiące zostaną dodane kiedy poszerzymy wykres.
Pierwszym krokiem
będzie dodanie drugiej osi. W tym celu należy kliknąć na linię przedstawiającą
Zamówienia prawym przyciskiem myszy. Ponieważ pokrywa się ona z osią X, może to
wymagać kilku prób i nieco cierpliwości. Kiedy nam się to uda, wybieramy
polecenie ‘Formatuj serię danych i na karcie ‘Opcje serii’ zaznaczamy ‘Oś
pomocniczą’ (zostało to dokładnie pokazane w poprzednim przykładzie).
Skutkiem ubocznym
dodania drugiej osi jest to że obszar kreślenia stał się jeszcze węższy a sam
wykres nieczytelny.
Zyskamy nieco na
przejrzystości jeśli skasujemy linie siatki, rozszerzymy obszar kreślenia w
prawo, a legendę przeniesiemy na obszar kreślenia. Efekt tych zmian widoczny
jest poniżej. Niestety wciąż linie na siebie zachodzą i przecinają się, a
dziesiątki zer w jednostkach na osi nie wyglądają profesjonalnie.
Wybierzmy
formatowanie pomocniczej osi Y.
Na karcie ‘Opcje osi’
wybierzmy Jednostki wyświetlania ‘Miliony’.
A na karcie ‘Liczby’
dodajmy jedno miejsce po przecinku.
Teraz podobnie
sformatujemy główną oś Y.
Dodatkowo ustawimy
minimum na 100 milionów a maksimum na 300 milionów. Aby ustalić jakie wartości
max i min zapewnią przejrzystość danego wykresu wystarczy przeprowadzić kilka
prób.
Po wprowadzeniu wyżej
opisanych zmian oraz formatowaniu (wyłączenie pogrubienia dla tekstów ‘Miliony’
oraz przeniesienie ich bliżej liczb, rozciągnięcie obszaru kreślenia),
ostateczna wersja wykresu wygląda tak jak na poniższym rysunku.
Jeżeli dla wszystkich
osób, które będą korzystały z tego wykresu jest oczywiste, że dane są w
milionach, możemy tą informację wykasować, zyskując jeszcze trochę miejsca na
zwiększenie obszaru kreślenia. Do powyższego wykresu możemy też dodać tytuł.
Przykład 4.
(Arkusz: ‘Wykresy 4’)
Poproszono nas o
przygotowanie wykresu kołowego z informacjami o stanach magazynowych 4 produktów
wg ich wartości.
Zaznaczamy tabelę i z
karty ‘Wstawianie’ wybieramy wykres ‘Kołowy’ i jego podtyp ‘Kołowy 3-W’.
Wykresy 2-W są
bardziej czytelne, niestety ze względu na atrakcyjną formę wykresy 3-W stały
się popularniejsze i często odbiorcy takich wykresów właśnie oczekują.
Znajdywanie produktów
za pomocą małych kwadracików z ich kolorami w legendzie jest dość męczące, a w przypadku
gdy elementów jest dużo lub ktoś ma problem w rozpoznawaniu zbliżonych kolorów
wręcz niemożliwe. Kasujemy legendę poprzez jej zaznaczenie i wciśnięcie
przycisku Del.
Kolejnym krokiem
będzie kliknięcie wykresu prawym klawiszem i wybranie polecenia ‘Dodaj etykiety
danych’
Klikamy dowolną
etykietę prawym klawiszem i wybieramy ‘Formatuj etykiety danych…’.
W oknie ‘Formatowanie
etykiet danych’ na karcie ‘Opcje etykiet’ wybieramy: ‘Nazwę kategorii’ i
‘Wartość procentową’, a poniżej ‘Koniec zewnętrzny’.
Kolor wycinka możemy
zmienić klikając na nim dwa razy pojedynczo (z przerwą pomiędzy kliknięciami)
co spowoduje jego zaznaczenie (małe kółka), po czym z karty ‘Narzędzia główne’,
wybieramy kolor, zmiany są widoczne na bieżąco na wykresie podczas przesuwania
kursora myszki nad kolorami.
Aby wysunąć wybrany
wycinek wystarczy go zaznaczyć i przeciągnąć od środka wykresu. Używa się tego
aby zwrócić uwagę odbiorcy właśnie na ten fragment.
Po dodaniu
pogrubienia do etykiet danych i dopisaniu tytułu, wykres będzie wyglądał tak
jak na poniższym rysunku.
Wykres kołowy możemy
obracać wokół jego środka, samemu decydując który fragment będzie na górze a
który na dole.
Po kliknięciu prawym
klawiszem myszy wybieramy polecenie .Obrót 3-W…’.
Obrót na osi X
powoduje obracanie się wykresu wokół jego środka.
Obrót na osi Y
powoduje pochylanie się wykresu.
Zwiększanie
Perspektywy powoduje że wykres staje się mniej czytelny, a wycinek będący na dole
wydaje się większy niż jest w rzeczywistości.
Wykres z danych, które nie znajdują się w ciągłej tabeli.
Nic nie stoi na przeszkodzie
aby przygotować wykres dla danych, które nie znajdują się w ciągłej tabeli.
Zaznaczamy odpowiednie wartości stanów magazynowych i odpowiadające im opisy.
Gdyby połączyć zaznaczone komórki stworzyłyby prostokątną tabelę.
Excel może sobie nie
poradzić z utworzeniem wykresu, jeśli dane będą rozmieszczone tak że z
zaznaczonych komórek nie da się utworzyć prostokątnej tabeli z danymi lub gdy
zaznaczony obszar będzie zawierał scalone komórki.
Wynikiem zastosowania
powyższej metody będzie wykres niczym nieróżniący się od wykresu przygotowanego
na podstawie jednej ‘ciągłej’ tabeli.
Możemy przystąpić do
jego formatowania.
Przykład 5.
(Arkusz: ‘Wykresy 5’)
W tym przykładzie nie
wprowadzam nowej wiedzy chciałbym tylko pokazać, że pomimo tego, że na pewnym
etapie zaawansowania opcje oferowane przez Excel przestają wystarczać, jednak
dzięki kreatywnemu wykorzystaniu istniejących możemy tworzyć wykresy zgodnie z
naszymi potrzebami.
W pewnej firmie w
pierwszej połowie roku wzrost sprzedaży w porównaniu do ubiegłego roku był
bardzo stabilny i wynosił około 5%, można by więc przypuszczać że w drugiej
połowie roku wzrost sprzedaży będzie rósł podobnie.
W 3Q firma
wprowadziła nową promocję, która trwała do końca roku i dzięki której udało się
podwyższyć wzrost sprzedaży do 7,3%, gdyby nie zaszły inne zmiany należałoby
przypuszczać, że wzrost sprzedaży w 4Q także wynosiłby około 7,3%.
Kierownictwo firmy
zachęcone pozytywnymi wynikami pierwszej promocji w 4Q wprowadziło kolejną,
obowiązującą równolegle. Na skutek tego sprzedaż w 4Q wzrosła o 10,2%.
Opisana powyżej
sytuacja została przedstawiona w poniżej w tabeli.
(Określenie ‘business
as usual’ jest powszechnie używane do opisania sytuacji, w której firma nie
wprowadza istotnych zmian w swojej działalności).
Opisaną powyżej sytuację
chcielibyśmy przedstawić na wykresie liniowym, z użyciem efekt rozgałęzienia
się linii.
Efekt ten uzyskamy
dzięki ustawieniu serii danych tak, aby ta mająca być na wierzchu (‘business as
usual’) była ostatnią kolumną w tabeli.
Zaznaczamy tabelę z
danymi i wstawiamy wykres liniowy (pierwszy z jego podtypów).
Ponieważ wiele
wykresów jest przygotowywana w celu wklejenia ich do prezentacji w programie
Power Point, sformatujemy ten wykres tak, aby dobrze wyglądał na slajdzie.
Dość często
profesjonalne prezentacje mają ciemne tła, w poniższym przykładzie zmieniliśmy
kolory wszystkich elementów wykresu tak, aby były dobrze widoczne na ciemnym
tle.
Z karty
‘Projektowanie’ (widocznej dopiero po zaznaczeniu wykresu) wybieramy ‘Styl 42’.
Następnym krokiem
będzie wykasowanie tła obszaru kreślenia i głównych linii siatki (zaznaczamy te
elementy i wciskamy przycisk ‘Del’ lub ’Delete’.
Zmieniamy format
etykiet osi Y na wartość procentową bez miejsc dziesiętnych, zwiększamy
czcionkę opisów obu osi i dodajemy do niej pogrubienie.
Rozciągnięcie legendy
w pionie spowoduje że opisy będą bliżej linii, dzięki czemu wykres będzie
bardziej czytelny.
Dodamy teraz etykiety
danych do linii ‘business as usual’.
Dwa pojedyncze
kliknięcia, w obszarze zaznaczonym poniżej czerwonym kwadratem, pozwolą nam
wybrać tylko 1 punkt danych na czerwonym odgałęzieniu wykresu i dodać etykietę
danych tylko do niego.
Operację tą ponawiamy
dla drugiego punktu czerwonego odgałęzienia, oraz dla ostatniego punktu
niebieskiej linii.
Etykiety danych
przesuwamy tak aby nie nakładały się na linie i dodajemy tytuł wykresu.
Jeżeli tak
przygotowany wykres wkleimy do programu PowerPoint, uzyskamy tło wykresu które
może różnić się od tła naszej prezentacji.
Aby wykres miał
‘przezroczyste’ tło, klikamy na nim prawym klawiszem i wybieramy polecenie
‘Formatuj obszar wykresu…’.
Na karcie
‘Wypełnienie’ wybieramy ‘Brak wypełnienia’ a na karcie ‘Kolor krawędzi’, ‘Brak
linii’.
Po wklejeniu do
PowerPoint tak przygotowanego wykresu będzie on miał tło takiej jak
prezentacja.
Jeżeli zmienimy dane
w pliku Excela, wykresy w PowerPoint zostaną automatycznie zaktualizowane.
Przykład 6.
(Arkusz: ‘Wykresy 6’)
Jeżeli chcemy połączyć na jednym wykresie podwójne opisy na skali X i przerwy
pomiędzy seriami danych wystarczy do tabeli z danymi dodać kolumny w miejscach
gdzie mają znajdować się przerwy. Aby puste kolumny nie szpeciły tabeli możemy
je zwęzić tak aby nie było ich widać, ale nie możemy ich całkowicie ukryć
ponieważ Excel nie pokazuje na wykresach danych z ukrytych kolumn i wierszy. W
poniższym przykładzie wąskie kolumny to G (pomiędzy F i H), L (pomiędzy K i M)
oraz Q (pomiędzy P i R).
Przykład 7.
(Arkusz: ‘Wykresy 7’)
Nasze wykresy możemy
uatrakcyjnić poprzez dodanie do słupków lub obszarów obrazków z logo firm
konkurujących z naszą.
Dla osób zajmujących
się daną branżą taki wykres będzie wiele mówił już na pierwszy rzut oka.
Zacznijmy od
przygotowania zwykłego wykresu słupkowego i wklejeniu znaków firmowych do
arkusza Excela. Logo każdej firmy łatwo jest znaleźć i pobrać z Internetu.
Obrazek do Excela
możemy wstawić poprzez polecenie ‘Obraz’ z karty ‘Wstawianie’ jeżeli odpowiedni
plik mamy zapisany na naszym komputerze, lub też zaznaczając obrazek i kopiując
go (Ctrl+C) np. ze strony firmy lub wyszukiwarki obrazów Google i wklejamy po
uaktywnieniu Excela (Ctrl+V)
Wykres formatujemy do
takiej postaci jak na poniższym obrazku.
Wybieramy pierwsze
logo i kopiujemy je (Ctrl+C).
Logo firmy 1,
zostało wklejone do wszystkich słupków i rozciągnięte.
W oknie ‘Formatowanie
serii danych’ na karcie ‘Wypełnienie’ klikamy opcję ‘Ułóż w stos’.
Obrazek z logo pierwszej
firmy został ułożony w stos na każdym ze słupków.
Kopiujemy teraz
drugie logo i wybieramy tylko drugi słupek (dwa pojedyncze kliknięcia lewym
przyciskiem myszy).
Wklejamy logo 2 firmy
tylko do drugiego słupka.
Ostateczny format
zależy od indywidualnego poczucia estetyki.
Poniżej przedstawione szerokie słupki uzyskałem zmieniając ‘Szerokość przerwy’ na karcie ‘Opcje serii’ okna ‘Formatowanie serii danych’.
Więcej informacji na
temat tworzenia wykresów znajdziesz w lekcjach:
Wykresy dla
zaawansowanych
Wykres przestawny