Tabele
Przestawne dla Zaawansowanych
Przykłady opisane w tej lekcji dostępne są w
arkuszu Excela: Tabele
Przestawne dla Zaawansowanych.xlsx tylko ich samodzielne przerobienie daje
gwarancję zapamiętania tej lekcji
Przykłady dla wszystkich lekcji szkolenia
Excel 2007: ExcelSzkolenie.pl
Cwiczenia Excel 2007.zip
Przykład 1.
(dane arkusz: ‘Tabele
Przestawne 1’, rozwiązanie arkusz: ‘Tabele Przestawne 2’,)
Dane w poniższej
tabeli przedstawiają sprzedaż w dolarach i sztukach oraz marżę wyrażoną w
dolarach dla:
24 miesięcy, 8
krajów, 5 kategorii produktów, 19 segmentów i 30 brandów. Tabela ta ma 6491
linii z danymi.
Naszym zadaniem jest
przedstawienie tych danych w formie raportu, który będzie elastyczny i czytelny
dla użytkowników, niemających dużej wprawy w posługiwaniu się tabelami
przestawnymi.
Podobnie jak w lekcji
‘Tabele przestawne podstawy’ zaczniemy od sporządzenia tabeli przestawnej.
Proces ten opisany
jest dokładnie w powyżej wspomnianej lekcji.
Po utworzeniu tabeli
przeciągamy: Miesiąc, Kraj i Kategoria do prostokąta oznaczonego ‘Upuść pola
stron tutaj’
Kolejność pól wierszy
i kolumn możemy zmieniać w dowolnym momencie, przeciągając je w inne miejsce.
Przeciągamy pola
‘Segment’ i ‘Brand’ do prostokąta oznaczonego ‘Upuść pola wierszy tutaj’.
Przeciągamy pola
‘Sprzedaż 2011’ i ‘Sztuki 2011’ w miejsce oznaczone ‘Upuść elementy danych
tutaj’
W efekcie czego
uzyskujemy tabelę wyglądającą tak jak na poniższym rysunku.
Do tej pory
przeprowadzaliśmy operacje znane już wcześniej z lekcji ‘Tabele przestawne dla
początkujących’ teraz do naszej tabeli dodamy Pole obliczeniowe’
Jeżeli w arkuszu, w
którym się znajdujemy jest tabela przestawna i aktywna jest komórka wewnątrz
tej tabeli, na wstążce będą widoczne dwie dodatkowe karty: ‘Opcje’ i
‘Projektowanie’.
Aby dodać pole
obliczeniowe z karty ‘Opcje’ wybieramy ‘Formuły’ → ‘Pole obliczeniowe...’
(Opcja formuły jest
aktywna tylko, jeśli aktywna jest komórka wewnątrz tabeli przestawnej - na
poniższym rysunku aktywna jest komórka A5.)
Okno ‘Wstaw pole
obliczeniowe’ służy do tworzenia formuł, których wyniki będą wyświetlane w
tabeli przestawnej.
W naszym przykładzie
wybieramy pole ‘Sprzedaż 2011’ i wciskamy przycisk ‘Wstaw pole’, ręcznie (z
klawiatury) wpisujemy znak dzielenia ‘/’, a następnie wybieramy pole ‘Sprzedaż
2010’ i znów wciskamy przycisk ‘Wstaw pole’, po czym dopisujemy na końcu
formuły ‘-
Do tabeli przestawnej
zostanie dodana kolumna z nagłówkiem ‘Suma z Pole1’.
Ponieważ zmiana
wielkości sprzedaży powinna być wartością procentową, klikamy prawym klawiszem
na nagłówku ‘Suma z Pole1’ i wybieramy opcję ‘Ustawienia Pola wartości...’
Po czym klikamy na
‘Format liczby’.
i formatujemy liczbę
jako procent z jednym miejscem po przecinku.
Zmienimy teraz nagłówek
wpisując w komórkę E6 ‘Zmiana sprzedaży’.
Analogicznie
sformatujemy kolumny ze sprzedażą (bez miejsc dziesiętnych i z odstępem co 3
liczby) oraz nadamy im nazwy Sprzedaż 2011 i Sztuki 2011.
Ponieważ nazwy
‘Sprzedaż 2011’ i ‘Sztuki 2011’ już istnieją w tabeli z danymi wyświetlony
zostanie poniższy komunikat.
Wystarczy na końcu każdej
z tych nazw dodać spację aby Excel zaakceptował tą nazwę.
Rozszerzamy wiersz 6
tak aby był 2 razy szerszy od zwykłego wiersza i wybieramy dla niego opcję
‘Zawijaj tekst’. Dzięki czemu będziemy mogli zwęzić kolumny C, D i E. Dodatkowo
przenosimy kolumnę ze zmianą sprzedaży w lewe, aby znajdowała się przy
Sprzedaży 2011.
Po tych zmianach
tabela przestawna (a dokładniej jej górna część) będzie wyglądać tak jak na
poniższym rysunku.
Dodajemy teraz drugie
pole obliczeniowe z informacją o tym jak zmieniła się sprzedaż w sztukach w
porównaniu z rokiem ubiegłym. Wszystkie czynności przeprowadzamy analogicznie do
przygotowywania Pola1 z tą tylko różnicą że odnośniki dotyczą sztuk a nie
sprzedaży.
Po sformatowaniu
tabela będzie wyglądała tak jak poniżej.
Trzecim polem
obliczeniowym jakie dodamy będzie marża. W danych źródłowych marża podana jest
wartościowo, dzięki czemu wystarczy ją podzielić przez sprzedaż i uzyskujemy marżę
procentową. Tym razem proponuję zmienić nazwę pola z automatycznie nadawanej
‘Pole3’ na ‘Marża%’. Okaże się to pomocne w dalszej części tej lekcji.
Używając wcześniej
opisanych technik formatujemy pole ‘Marża %’, tak aby wyglądało jak na
poniższym rysunku.
Ostatnim polem
obliczeniowym będzie zmiana marży w stosunku do ubiegłego roku.
Zamiast jeszcze raz dzielić
‘marżę 2011’ przez ‘sprzedaż 2011’ użyjemy już wcześniej przygotowanego pola
Marża%, które jest wynikiem tego dzielenia.
Jak widać wcześniej
utworzone pola obliczeniowe mogą bez problemów posłużyć do tworzenia bardziej
skąplikowanych pól obliczeniowych.
Zmiana wielkość marży
powinna być pokazana w punktach procentowych a nie procentach. Ponieważ nie ma
takiego formatu, musimy go stworzyć samodzielnie, w niestandardowych formatach
liczb wprowadzamy ‘0,0%p.’.
Dodatkowo ukrywamy 5
wiersz i formatujemy filtry i wiersz nagłówków tak jak jest to pokazane
poniżej.
Efekt wyżej opisanych
zmian.
Raport przygotowany w
formacie tabeli przestawnej ma tą przewagę nad zwykłymi tabelkami że jest
bardzo elastyczny. Jeżeli zamiast podziału segmentów na brandy, wolimy sprawdzić
w jakich segmentach występują dane brandy wystarczy przeciągnąć pole ‘Segment’
w prawo, tak jak jest to pokazane poniżej. Wszystkie formuły obliczeniowe
działają poprawnie niezależnie od użytej kombinacji filtrów.
Oczywiście nie jest
to jedyna opcja możemy także np. przeciągnąć pole ‘Kategoria’ do pól wierszy a
‘Brand’ do pól stron, co da nam podział Kategorii na segmenty. Możliwości jest bardzo
wiele zachęcam do eksperymentów.
Przykład 2.
(Arkusz: ‘Tabele
Przestawne
Poproszono nas o
ustalenie ile produktów miało sprzedaż poniżej 100, powyżej 800, oraz w grupach
co 50 pomiędzy
Przygotujmy tabelę
przestawną na podstawie danych i
przenieśmy dość nietypowo nazwę produktu do danych, a sprzedaż do pola wierszy.
W kolejnym kroku
klikamy kolumnę ‘sprzedaż’ prawym klawiszem myszy i wybieramy polecenie
‘Grupuj…’.
Formatowanie tabeli
przestawnej jest takie samo jak format który został wybrany dla poprzedniej tabeli
przestawnej którą przygotowywaliśmy. Format tabeli jaki widzisz podczas
przygotowywania tego ćwiczenia może więc odbiegać od pokazanego na poniższym i
kolejnych rysunkach.
W okienku Grupowanie
wprowadzamy początek i koniec przedziału, według którego chcemy grupować, oraz
wartość co ile mają być grupowane dane pomiędzy
Wynik pokazuje
odpowiada na pytanie postawione w tym ćwiczeniu.
Powyższy wynik możemy
wzbogacić o sprzedaż dla każdego z tych przedziałów, udział w sprzedaży i
udział w ilości produktów.
Z tak przygotowanej
tabeli można wyciągnąć wiele ciekawych wniosków, widać np. od razu, że 50
produktów ze sprzedażą poniżej 100, stanowi aż 10% wszystkich oferowanych
produktów a generują one mniej niż 1% sprzedaży.
Przykład 3.
(Arkusz: ‘Tabele
Przestawne
Kontynuując pracę nad
tabelą przestawną z poprzedniego przykładu chciałbym przedstawić dość wygodny
trick. Często chcielibyśmy szybko wpisać do arkusza formułę, która liczyła by
coś na podstawie danych z tabeli przestawnej.
Dla przykładu
sprawdzimy czy w kolumnie E udziały sprzedaży na pewno zostały właściwie
policzone, samodzielnie obliczmy je na podstawie danych z kolumny C.
Niestety okazuje się,
że Excel w sposób dość skomplikowany zapisuje odwołania do tabeli przestawnej.
Formuł nie można
kopiować nawet po usunięciu symboli $, bo odwołania do komórek nie są adresami
a opisami np. ‘<’ oznacza pierwszy z przedziałów grupowania.
Łatwo można to ominąć
wpisując formułę z klawiatury.
Taką formułę można
oczywiście bez problemu kopiować. Należy pamiętać że jeżeli tabale zmieni się
formuła taka nadal będzie korzystać z tych samych adresów.
Jeżeli formuła nie
zawiera adresowania absolutnego, możemy ją też wprowadzić pod/nad tabelą a
później skopiować tak aby objęła dane w tabeli.
Trik ten jest
użyteczny jako możliwość policzenia czegoś szybko a nie jako profesjonalne
wykorzystanie tabel przestawnych.
Przykład 4.
(dane arkusz: ‘Tabele
Przestawne 5’, rozwiązanie: ‘Tabele Przestawne 6’)
W tym przykładzie
także zgrupujemy dane, ale w przedziałach o różnej wielkości.
Nierówne przedziały
dla wielu zjawisk ekonomicznych i społecznych są znacznie bardziej odpowiednie
do przeprowadzania analiz, np. dla danych cenowych, gdzie sprzedaż produktów z
segmentów value i mass wymaga podziału na wiele małych przedziałów, a ceny
produkty premium są znacznie bardziej zróżnicowane.
Zaczniemy od przygotowania
tabeli przestawnej na podstawie danych znajdujących się w arkuszu ‘Tabele
Przestawne dla Zaawans
Do obszaru ‘pola
wierszy’ i obszaru ‘danych’ przenosimy ‘sprzedaż’.
Jeżeli w tym samym
arkuszu te dane były już grupowane w innej tabeli przestawnej Excel może także
w tej tabeli zgrupować je w ten sam sposób. W takim przypadku klikamy
oznaczenia grup prawym klawiszem i wybieramy polecenie ‘Rozgrupuj…’. Połączenie
to działa w obie strony, zmiany wprowadzone w grupowaniu w tej tabeli będą
także wprowadzane w pierwszej tabeli przestawnej. Najprostszym rozwiązaniem
jest skopiowanie arkusza z danymi i użycie innego dla każdej z tabel.
Po uzyskaniu tabeli
przestawnej wyglądającej tak jak na poniższym rysunku, klikamy prawym klawiszem
myszy w polu danych i zmieniamy w oknie ‘Ustawienia pola wartości’ na karcie
‘Podsumowanie według na ‘Suma’.
A na karcie
‘Pokazywanie wartości jako’ wybieramy ‘% kolumny’.
Zaznaczamy produkty
ze sprzedażą poniżej 50 (zakres A5:A29), klikamy dowolną komórkę w tym obszarze
prawym klawiszem myszy i wybieramy polecenie ‘Grupuj…’.
Do tabeli zostanie dodana kolumna z
nagłówkiem ‘sprzedaż2’ a jej pierwszym elementem będzie: ‘Grupuj1’.
Po dwukrotnym
kliknięciu lewym klawiszem myszy w komórkę A5 (na tekście ‘Grupuj1’) lub
pojedynczym w symbol ‘-‘ w tej komórce, grupa zostanie zwinięta i kolumnie C
pokazany zostanie udział sprzedaży dla całej grupy.
Nazwę grupy możemy
zmienić z ‘Grupuj1’ na <50 po prostu wpisując nowy tekst w komórkę A5.
W analogiczny sposób
proponuję zgrupować, ukryć i zmienić nazwy dla pozostałych komórek tabeli np. w
takim podziale jak zaproponowany poniżej.
Wynikiem takiego grupowania
będzie tabela taka jak pokazana poniżej.
Grupowanie możliwe
jest na wielu poziomach, po zaznaczeniu 2 pierwszych grup i ponownym wyborze
polecenia ‘Grupuj’ uzyskamy połączenie tych grup.
Do tabeli zostanie
dodana kolejna kolumna i drugi poziom grupowania, zmiana nazwy grupy polega na
wpisaniu nowej nazwy bezpośrednio w komórkę A5.
Poprzez podwójne
kliknięcie lewym klawiszem myszy zamkniemy tą grupę i uzyskamy dane o udziale w
sprzedaży dla produktów o sprzedaży poniżej 200.
Aby rozgrupować grupę
(dowolnego poziomu) klikamy jej nazwę prawym klawiszem i wybieramy polecenie: ‘
Rozgrupuj’.
Aby połączyć 2 grupy
bez tworzenia kolejnego poziomu grupowania, należy otworzyć istniejące grupy,
zaznaczyć wszystkie ich pola, i wybrać polecenie ‘Grupuj’.
W naszym przykładzie
połączymy grupy <50 i 50-200. Po pokazaniu szczegółów (otworzeniu) tych grup
zaznaczamy komórki B5:B106 i wybieramy ‘Grupuj’.
‘Stare’ grupy
przestają istnieć i na ich miejsce powstaje nowa grupa, której nazwę możemy
zmienić na <200.
UWAGA
Dane w powyższych
przykładach zostały tak przygotowane, że ich grupowanie przebiegało bez
problemów.
Grupując inne dane
możemy napotkać na poniższy komunikat:
Najbardziej prawdopodobne
przyczyny uniemożliwiające grupowanie to:
1. Jedna lub więcej z
danych, które uważaliśmy za dane liczbowe, tak naprawdę jest tekstem. Łatwo
jest zamienić tekst z liczbami na liczby przemnażając każdą z komórek przez 1.
Po tej operacji należy odświeżyć dane w tabeli przestawnej.
2. Dla niektórych lub
choćby jednego rekordu brakuje danych. Rozwiązanie: puste komórki należy
wypełnić zerami i odświeżyć dane w tabeli przestawnej.
3. Część tabeli jest
już zgrupowana, nie można łączyć automatycznego grupowania o równych
przedziałach z grupowaniem o nierównych przedziałach.
Przykład 5.
(Arkusz: ‘Tabele
Przestawne dla Zaawans 7’)
W tym przykładzie będziemy wykorzystywać bazę
danych Microsoft Access BazaDanych.mdb,
przed rozpoczęciem wykonywania tego przykładu należy zapisać ten plik na swoim
komputerze.
Przed przerobieniem tego przykładu sugeruję
zapoznanie się z lekcją ‘Kwerendy’.
Tabelę przestawną możemy utworzyć nie tylko
na podstawie danych będących w arkuszu Excela, ale także na podstawie danych
zewnętrznych.
Aby przygotować tabelę przestawną
korzystającą z zewnętrznego źródła danych po kliknięciu ikony ‘Tabela Przestawna’
na karcie ‘Wstawianie’ w oknie ‘Tworzenie Tabeli przestawnej’ zaznaczamy: ‘Użyj
zewnętrznego źródła danych’ i klikamy przycisk ‘Wybierz połączenie…’.
W oknie ‘Istniejące połączenia’ klikamy ‘Wyszukaj
więcej’, po czym w oknie ‘Wybieranie źródła danych’, wskazujemy bazę danych.
W kolejnym oknie wybieramy jedną z tabel bazy
danych i klikamy OK.
Powrócimy do okna ‘Tworzenie tabeli
przestawnej’ w której została dodana nazwa połączenia BazaDanych.
Po kliknięciu OK. w powyższym oknie utworzona
zostanie tabela przestawna, którą obsługujemy zupełnie tak samo jak tabelę
przestawną utworzoną na podstawie danych znajdujących się w Excelu.
Jeśli otrzymamy od kogoś plik z tabelą
przestawną w którym nie możemy znaleźć arkusza z danymi, tabela taka najprawdopodobniej
korzysta właśnie z danych zewnętrznych.
Korzystanie z polecenia ‘Tabela przestawna’ z
karty ‘Wstawianie’ umożliwia wybranie tylko jednej tabeli.
Gdybyśmy chcieli utworzyć tabelę przestawną,
w której będziemy wykorzystywać dane z wielu tabel bazy danych należy wybrać polecenie
‘Z innych źródeł’ znajdujące się na karcie ‘Dane’, po czym kliknąć ikonę
opisaną jako ‘Z programu Microsoft Query’.
Tabela przestawna będzie bazować na
kwerendzie tworzenie kwerend zostało dokładnie opisane w lekcji kwerendy, aby
nie powtarzać dwukrotnie tego samego w tej lekcji jest omówione pobieżnie.
W kolejnym kroku wybieramy MS Access
Database.
Wskazujemy lokalizację pliku BazaDanych.mdb
Klikając przycisk oznaczony symbolem ‘>’
kiedy w lewym okienku zaznaczona jest nazwa tabeli możemy dodać wszystkie
kolumny tabeli do kwerendy.
W kolejnym kroku mamy możliwość dodania
filtrów.
Następny ekran umożliwia sortowanie.
W ostatnim oknie kreatora kwerend wybierzemy
pierwszą opcję ‘Zwróć dane do programu Microsoft Office Excel’.
Dzięki drugiej opcji możemy uruchomić program
Microsoft Query umożliwiający przeprowadzenie zaawansowane operacje na danych
przed ich ich importem do tabeli przestawnej.
Program Microsoft Query został omówiony w
lekcji ‘Kwerendy’.
Po kliknięciu Zakończ w kreatorze kwerend
uaktywnione zostanie okno ‘Importowanie danych’.
W oknie tym zaznaczamy opcję ‘Raport tabeli
przestawnej’ oraz wskazujemy miejsce w którym ma się znaleźć nowo tworzona
tabela przestawna. Klikamy OK.
Obsługa tabeli przestawnej która korzysta z kwerendy
niczym nie różni się od obsługi tabeli przestawnej opartej na danych będących w
Excelu.
Przeciągnijmy pola tabeli przestawnej do
odpowiednich obszarów na przykład tak jak na poniższym rysunku.
Na karcie dane możemy uaktualnić dane w
tabeli przestawnej korzystając z przycisku Odśwież wszystko.
Dzięki poleceniu Właściwości mamy możliwość
edycji kwerendy z której korzysta tabela przestawna (powrót do edycji kwerendy
został opisany w lekcji Kwerendy).
Podczas pracy z kwerendami na pasku Start
wyświetlana jest ikona Microsoft Query, jeżeli nie zamierzamy edytować kwerendy
w tym programie możemy ją ignorować.
Powyższe przykłady
nie wyczerpują wszystkich możliwości tabel przestawnych, ale pozwalają wyrobić
umiejętność pracy z nimi, dzięki czemu użytkownik Excela sam może dalej zgłębiać
ich możliwości w związku z konkretnymi problemami biznesowymi, jakie zostaną
przed nim postawione.