Listy Niestandardowe

Przykłady opisane w tej lekcji dostępne są w arkuszu Excela: Listy Niestandardowe.xlsx tylko ich samodzielne przerobienie daje gwarancję zapamiętania tej lekcji

Przykłady dla wszystkich lekcji szkolenia Excel 2007: ExcelSzkolenie.pl Cwiczenia Excel 2007.zip

 

 

W Excelu istnieje możliwość wypełniania komórek kolejnymi danymi, bez konieczności wpisywania ich.

Jeżeli jakaś nazwa kończy się cyfrę, skopiowanie jej poprzez przeciągnięcie uchwytu wypełnienia (małego czarnego kwadracika), spowoduje zwiększenie tej cyfry o 1 w każdej kolejnej komórce (pierwsza linia w poniższym przykładzie).

 

Jeżeli chcielibyśmy wypełnić kolejne komórki latami zaczynając od 2001, wystarczy, że wpiszemy 2001 i skopiujemy tą cyfrę przytrzymując jednocześnie Ctrl.

Drugim sposobem na przygotowanie takiej listy jest wprowadzenie dwóch pierwszych liczb zaznaczenie obu i skopiowanie ich dalej, to rozwiązanie ma tą dodatkową zaletę, że różnica pomiędzy liczbami może być dowolna.

 

Po wpisaniu nazwy miesiąca i skopiowaniu jej w kolejnych komórkach wprowadzone zostaną kolejne miesiące, podobnie z nazwami dnia tygodnia, oraz skrótami nazw miesięcy i dni tygodnia.

 

Excel zachowa przyjęty przez nas schemat wielkości liter. A podczas przeciągania pokazywana jest wartość jaka zostanie wprowadzona w ostatniej z komórek do których kopiujemy.

 

 

Automatycznie jest to możliwe tylko zgodnie z wersją językową Excela zainstalowanego na Twoim komputerze.

 

Listy możemy też tworzyć samodzielnie, jest to użyteczne, gdy wpisujemy dość często te same dane w tej samej kolejności, lub chcielibyśmy używać wyżej wymienionych list, ale w innym języku.

 

Klikamy przycisk ‘Microsoft Office’ w górnym lewym rogu aplikacji Excel, i wybieramy Opcje programu Excel.

 

 

W oknie ‘Opcje programu Excel’ klikamy przycisk ‘Edytuj listy niestandardowe’

 

 

W oknie ‘Listy niestandardowe:’ wybieramy w lewym oknie ‘NOWA LISTA’, a w prawym oknie wpisujemy naszą listę, po wpisaniu każdego elementu wciskając Enter.

 

 

Po wprowadzeniu całej listy klikamy przycisk ‘Dodaj’ lista pojawia się w okienku z lewej strony, po czym dwa razy klikamy OK.

 

 

Nasza lista jest już utworzona, jeżeli teraz wprowadzimy do komórki którykolwiek z elementów tej listy (nie musi być pierwszy) i skopiujemy go, komórki zostaną  wypełnione kolejnymi elementami naszej listy.

 

 

Wg tak przygotowanej listy możemy także sortować dane w tabelach, więcej na ten temat w lekcji Sortowanie.